Pro sociální sítě existuje anglický výraz Social Media, tedy sociální média. Obecně se jedná o skupinu internetových společenských nebo komunitních sítí, které poskytují registrovaným členům prostředí pro vzájemnou komunikaci.
Virtuální propojování lidí na internetu umožňuje snadnou komunikaci, sdílení společných zájmů a aktivit. Uživatelé sociálních sítí spolu mohou nejen komunikovat, ale i veřejně (či částečně veřejně) sdílet různé informace, videa, obrázky, fotografie, hrát hry a podobně.
Nejznámější a nejvýznamnější sociální sítě:
- Facebook – platforma pro vytváření osobních i firemních profilů
- Google + – obdoba Facebooku
- Twitter – platforma pro mikroblogy
- LinkedIn – pracovní sociální síť
- Myspace
- YouFace
- Ask.fm
- Tumblr
- Nety
V českém prostředí vznikly například sociální sítě Lidé.cz, Líbímseti.cz, Spolužáci.cz, ČSFD.cz, SCUK.cz, SportCentral.cz nebo SitIT.cz.
Za sociální sítě jsou dnes považovány i servery pro hromadné nakupování (Groupon), linkovací weby (Delicious) nebo všelijaká diskusní fóra, kde si uživatelé mění své zkušenosti a poznatky.
Marketing a sociální sítě
Sociální sítě jsou ideálním prostředí pro zadavatele reklamy. Existuje zde totiž obrovská spousta lidí, na které lze velmi dobře zamířit potřebná reklama podle jejich věku, pohlaví, zájmů a tak dále. Marketing je tedy dnes již nedílnou součástí sociálních sítí.